Pages

Follow US

Our Video

Saturday, March 2, 2013

OSTEOPOROSIS~ A SILENT DISEASE

Saya kenal apa itu osteoporosis masa tengok iklan susu dulu-dulu.. Bagaimana tulang tiba-tiba membengkok..ngeri tengok. Tapi masa tu kecil lagi, mana tahu sebab apa jadi macam tu semua. Tapi selalu mak pesan..minum susu..minum susu... Fuh. Saya admit saya tak suka minum susu putih. Saya lagi suka minum yang berperisa which i knoe sometimes its not good sebab banyaaak gula.

Ok, jom share pasal OSTEOPOROSIS.

Apa itu osteoporosis? Ia adalah tulang yang menjadi semakin lemah dengan peningkatan usia. Atau lebih tepat, hilang jisim tulang dan struktur tulang yang sepatutnya. Kira macam tulang akan jadi rapuh, poros.

No simptom for this disease..sebab its a SILENT DISEASE. Hanya tahu bila tulang retak or patah. Lepas tu baru maybe diagnos dengan OSTEOPOROSIS...

Antara faktor untuk terjadinya osteoporosis ialah :
1. Usia tua
2. Hormon seks yang berkurang ( terutama selepas menopous)
3. Sejarah keluarga
4. Cara pemakanan
5. Kurang bersenam
6. KEKURANGAN KALSIUM dan VITAMIN D


OSTEOPOROSIS

Sebab itu pengambilan kalsium sangat penting untuk semua terutama wanita.

Salah satu cara merawat osteoporosis ialah mengambil keperluan kalsium yang secukupnya, pengambilan vitamin D untuk penyerapan kalsium yang lebih baik dan kerapkan bersenam.

So jom bagi yang terbaik kepada keluarga kita...:)Saya dah beri, dan mereka sangat berpuas hati. Anda bila lagi?

ostematrix


Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH