Pages

Follow US

Our Video

Monday, January 6, 2014

NURSING STRIKE @ Anak reject susu ibu?


nursing strike


NURSING STRIKE

Kadang-kadang ada bayi yang mengalami nursing strike. Apa itu nursing strike? Nursing strike adalah satu keadaan di mana tiba-tiba bayi menolak untuk menyusu badan. Kenapa saya upkan entri ini? Sebab saya sedang mengalaminya, walaupun stress tapi nak juga share pada ibu-ibu yang tidak tahu tentang ini. YANG PENTING JANGAN GIVE UP ATAU TERLALU STRESS sebab ia boleh menganggu susu anda.

Saya dah pernah alami untuk anak pertama dulu. Memang macam hilang akal aje sebab tak tahu punca. Macam-macam cara saya buat, tapi dia nak botol jugak. Nak keraskan hati tak nak kasi botol tapi dia tak mahu juga. So saya kena pam setiap 3 jam walaupun dia ada di sisi..huhu..bayangkan saya pergi shopping complex pun saya usung pam dan syamil. Hihi..Jadi Exclusive Pumping Mother sementara. Bila dalam kereta atau pun mamai nak tidur dia mahu menyusu dengan saya. Kalau saya ayun-ayun sambil breastfeed pun dia ok sikit. Saya rasa adalah dalam 1 minggu macam tu lepas tu kembali normal

Untuk anak kedua pula, agak awal saya mengalaminya. Tapi biasalah baby girl cepat mengalah..hihi..tapi dia melalak nak botol juga. Mungkin sebab saya terlalu sibuk dengan urusan pindah, so saya kurang Direct feed dengan dia.

FAKTA :
Nursing strike adalah sementara dan bukan tanda-tanda untuk wean off ye. So ibu-ibu jangan cepat putus asa ...

FAKTOR NURSING STRIKE

❋ Penggunaan susu botol - konfius nipple : Sebab itu ibu bekerja yang menyusukan anak lebih cenderung mengalami pengalaman anak reject susu. Sebab bayi keliru puting dan mula menolak salah satu medium. Nama pun bayi kan, so ikut suka hati mereka sahaja..hehe

❋ Flow susu terlalu laju - Susu ibu kadang-kadang flow terlalu laju menyebabkan bayi tersedak atau bayi tidak gemar untuk menyusu apabila susu terlalu laju

❋ Penggunaan deodaran/ sabun mandi yang baru menyebabkan si anak tidak gemar akan bau badan ibunya

❋ Perubahan rasa susu : Kadang-kadang bayi dapat detect rasa susu yang mungkin berubah akibat period, ubat-ubatan atau hormon lain.

❋ Persekitaran baru yang si bayi tidak dapat sesuaikan diri

❋ Tumbuh gigi atau alih bulan

❋ Hidung tersumbat atau infection dalam telinga : kedua keadaan ini boleh menyebabkan si bayi tidak selesa untuk menyusu


ANTARA CARA UNTUK MENGATASI NURSING STRIKE

✔ Cuba susukan anak dalam keadaan mamai atau dalam kenderaan. Selalunya bayi gemar menyusu dalam kereta yang sedang bergerak ( ini dari pengalaman saya untuk kedua anak saya)

✔ Menyusukan anak dengan cara mengayun perlahan-lahan atau nyanyikan lagu dengan lembut

‼ EMOSI ibu perlu dijaga supaya bayi tidak dapat mengesan STRESS si ibu kerana ia boleh memburukkan keadaan

✔ Lebihkan skin to skin contact dengan bayi. Boleh gunakan sling atau boleh menyusu dalam keadaan bersentuhan dengan si bayi. Pastikan anda tidak paksa anak untuk menyusu. Tunggu bayi menyerah diri. Cuma kerapkan SKIN to SKIN

✔ Elakkan penggunaan botol. Boleh cuba beri dalam picagari atau sudu ( yang ni memang susah nak di praktikkan sebab leceh..hihi. sebab tu saya suka syorkan gunakan puting yang seakan puting ibu..tapi saya guna avent biasa tu jer, awal-awal dulu dia ok je.)

✔ Kerapkan pam jika bayi menyusu sedikit untuk maintain supply. Sebab selalunya bayi suka layan moodnya..kadang-kadang boleh tertidur walaupun belum kenyang akibat nursing strike ni.

✔ Cuba menyusu dalam keadaan yang senyap dan fokus

✔ Mandi bersama anak adalah salah satu contoh skin to skin


PENDEK KATA, DONT GIVE UP!

Sebab nursing strike bukannya berterusan. So, banyak-banyakkan bersabar demi anak yang tercinta!! ;)

ps : mode berdoa supaya anak saya tak adalah lama sangat strike nya.. :)



Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH