Pages

Follow US

Our Video

Sunday, March 2, 2014

ORGANIZING : Rempah & Santan

Ok jom kita share cerita tentang home organizing pulak, wee,teruja tau nak kemas rumah baru..dan HARUSLAH penat yang bertan2 sebab perah otak jugak nak susun barang bagi betul-betul organize.

Nak tahu rutin saya lepas ambil anak dari rumah mak saya buat apa? Masuk rumah, bagi salam, bukak tudung, sinsing lengan baju dan mula untuk memasak..Sebab paling awal saya sampai rumah pun dalam 6.30 - 6.45 pm, so saya kalau boleh memang nak siapkan b4 magrib atau paling lewat before kul 8 sebab by 8 pm tu saya dah boleh santai2 dah..dan encik suami balik memang perut dah lapar bunyi macam-macam lagu dah..

So sebab tu sangat penting organize barang dapur..sebab itu jugaklah saya kemas dapur dulu lepas pindah hari tu..

Macam mana saya simpan rempah? Sebelum ni dalam bekas-bekas biru yang pernah saya beli kat groupun dulu, terletak elok dalam laci, tapi Syamil boleh capai dan dia dah tumpahkan serbuk kari tu..huhu..sejak tu terfikir2 cam mana nak simpan since kabinet atas tu kalau boleh saya nak simpan dekat dengan tempat masak so saya nak capai.tapi ruang sangat kecil plak..so terpaksa saya tukar kepada jag yang comel.. daiso mari RM 5 sebijik,,mcm mahal ,tapi cute dan ruang sangat limited saya memang pakai benda ni..


Saya label di pemegang je sebab senang nampak. Father in law saya puji ni..hihi..die kata macam dalam lab dah..hehe..tapi memang sangat membantu label ni esp bila saya pernah terkonfius dengan serbuk ikan dan daging..habis kari jadi tak sedap..hihi..nampak teratur..perfect dengan bekas minyak kat sebelah tu.. ;)

Ini pula cara saya simpan santan..kalau dulu2 beli santan peket tu terus campak je dalam peti sejuk. hihi..so bila time emergency nak guna memang haru lah..so saya letak dalam bekas ais macam dalam gambar. so bila nak masak tu saya keluarkan kiub 1 je..senang cair bila masuk dalam masakan..




Kalau tengok kat sebelah santan tu ada cili giling yang dah di bekukan..sebab saya blend banyak2 terus. Masa weekend la selalu MIL saya buatkan..tips untuk tahan lebih lama..letak garam dalam cili tu..memang tahan..dan kalau lagi bagus letak dalam freezer macam dalam gambar..1 day before boleh turunkan kalau bekas yang sebelumnya dah habis..

ps : so tak perlu tambah garam dalam masakan..rasa dulu baru add on..kang terlebih masin plak..:P

Sekian tips untuk hari ini...;)


Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH