Pages

Follow US

Our Video

Tuesday, December 2, 2014

ANTIOKSIDAN PERANGI RADIKAL BEBAS SECARA SEMULAJADI. APA ITU ANTIOKSIDAN?

Alhamdulillah, tercapai juga hajat saya untuk nak share entri tentang antioksidan dengan anda semua. Sesungguhnya sesuatu ilmu yang baru adalah pahala untuk semua. Baik yang anda membaca atau pun anda menyebarkannya. Wallahualam.

Selama ini ada juga ramai yang tanyakan apa itu radikal bebas?

Radikal bebas adalah dihasilkan dari aktiviti-aktivit normal seperti bernafas, merokok, dan lain-lain tindak balas kimia dalam badan anda. Dalam artikel fungsi antioksidan telah diceritakan dengan lebih terperinci. Baca ye!

radikal bebas
Sumber radikal bebas

Radikal bebas yang berleluasa akan menyerang sel-sel yang sihat dan akan mengganggu struktur molekul yang lain. Apabila sel rosak bertambah banyak, DNA akan rosak dan boleh membawa kepada penyakit-penyakit kronik seperti kanser dan pelbagai penyakit yang lain.

Oksidasi sering berlakuu dalam sel di dalam badan, pada proses ini, sel yang mati akibat oksidasi akan bertukar menjadi sel yang baru. Walaubagaimanapun, dalam proses ini akan ada 1 % atau 2% sel akan rosak dan menjadi radikal bebas.

Merokok adalah penyumbang terbesar untuk membebaskan radikal bebas.

Dimanakah fungsi ANTIOKSIDAN???

ANTIOKSIDAN merupakan agen yang memerangi radikal bebas secara semulajadi. Antara antioksidan yang terbaik adalah vitamin A, Vitamin C dan vitamin E. Jika nak antioksidan daripada buah-buah atau sayuran, pastikan menepati piawai seperti tidak dicemari bahan kimia mahupun terlalu dimasak hingga hilang kualiti.

antioksidan

Antioksidan berfungsi dengan meneutralkan strukur radikal bebas dengan mendermakan elektron pada radika bebas yang tidak mempunyai struktur elektron yang tidak lengkap.  Selain itu, antioksidan berfungsi untuk melindungi sel dari jangkitan, melindungi salur darah, memerangi radikal bebas.

PRODUK POPULAR ANTIOKSIDAN SHAKLEE!

vitamin A
vitamin C



Vitamin E



Ketiga-tiga ini bagus untuk mengurangkan risiko kanser dan penyakit kronik yang lain. Kita hanya boleh beriktihar mengikut daya, Jika ada budget lebih, boleh cuba VIVIX!!










Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH