Pages

Follow US

Our Video

Thursday, December 11, 2014

GUSI BENGKAK, PUCAT AKIBAT KURANG VITAMIN C DALAM BADAN!

Pernah dengar tentang penyakit skurvi?  Masa kami belajar form 2 atau form 4 dulu ada topik kesan kekurangan vitamin. Ha, situ kami kenal tentang penyakit skurvi. Masa tu tak arif sangat sebab penyakit skurvi ni selalu orang dulu-dulu yang kena terutaman orang luar negara yang sering travel. Dulu kan tempoh perjalanan sangat lama, so masa tu lah mereka kekurangan vitamin dan boleh terdedah dengan macam-macam penyakit seperti skurvi ni.

Lazimnya penyakit skurvi adalah disebabkan oleh kekurangan vitamin C  dan simptom-simptom biasa menunjukkan gusi bengkak, pucat, dan mungkin gigi boleh jadi longgar. Heee...gerun...jom tengok gambar contoh penyakit ni

skurvi

skurvi


Lagi satu cara kalau nak tahu kurang vitamin C adalah dengan gores kuku atas kulit. Kalau ada kesan putih tu maksudnya vitamin C tu kurang la....cubalah ;)

Lagi cerita tentang kekurangan vitamin C dalam harian metro. Vitamin C bukan hanya untuk cantik sahaja. Malah sangat penting untuk penyerapan iron dan juga untuk pembentukan kolagen. Bila kolagen kendur mula lah rasa sakit tulang dan sendi..Ye tak? Memang berkait rapat la kan semua ni..

So adakah anda mengambil vitamin C yang mencukupi?


Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH