Pages

Follow US

Our Video

Tuesday, October 23, 2012

Teknik marmet~ Lenguh tapi berbaloi!

Jom tengok video ini ( sumber youtube)
Dah tengok? Entry ni specially untuk ibu-ibu yang menyusukan anak mereka. Apa itu marmet? Marmet ialah kaedah memerah susu secara manual atau menggunakan tangan sendiri. Saya pasti ramai yang tahu tentang marmet. Tidak kurang juga kepada yang tidak tahu langsung. Tetapi, berapa ramai yang telah mencuba teknik ini?

Bagi saya, teknik ini harus diketahui oleh semua ibu-ibu yang menyusukan anak. Jangan terlalu selesa dengan comfort zone masing-masing. Jangan terlalu selesa dengan pam eletrik, swing, freestyle atau manual sekalipun. Ingat, semua itu adalah gajet sahaja. Kita tidak tahu bila kita akan menyesal betapa tidak mempelajari teknik marmet satu hari nanti.

Tak paham?

Ok, andai kata, anda lupa membawa pam anda, apakah alternatif untuk memerah susu dan untuk menggelakkan bengkak susu seterusnya menyebabkan susu merudum? Beli pam yang lain? Kalau kedai menjual aksesori pam tidak ada berdekatan? Pulang ke rumah semula? Nah, sudah jadi ibu pasti anda tahu betapa masa itu sangat berharga. Please try to gain knowledge adn alternatives and learn!

Insiden saya dulu, pernah membawa pam tetapi tertinggal botol. Kelam kabut dibuatnya. Terpaksa tunggu sehingga balik ke ofis baru dapat mengepam. Sehingga itu, saya terskip satu sesi dan engorged serta sakit kepala. Masa tu pun tak tahu pasal marmet. Sampai satu masa, saya cuba try test. Alhamdulillah menjadi. Saya tak tengok video semua. Saya fikir lojik macam mana anak menghisap dan cuba aplikasi teknik itu. Memang lenguh, tapi berbaloi dengan hasilnya walaupun tak seberapa namun saya telah cuba sesuatu yang baru.

Cuba belajar teknik ini semua mommies! Memang berbaloi kerana rangsangan kulit-ke kulit akan menlancarkan penghasilan susu dengan lebih baik. Kalau dekat bilik atau malam pun boleh guna teknik marmet ni. Tak perlu basuh pam dan sebagainya. Yang perlu cuma botol, tangan dan usaha tanpa jemu!

Selamat mencuba!




Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH