Pages

Follow US

Our Video

Tuesday, May 21, 2013

PARABEN OH PARABEN

Sebelum ni sumpah tak tahu pasal paraben. Bila duk research pasal paraben, melopong kejap sebab tak pernah tahu ada isu pasal paraben ni. Selama ni banyak dah consume paraben ni.

Nak tahu apa itu paraben?

Paraben adalah sejenis pengawet yang ditambah dalam alat solek, kosmetik, shampoo, losyen dan bahan pencuci serta makanan juga.  Paraben ni di tambah untuk mengawet bahan itu tahan lama, yelah macam-macam bahan kimia dalam produk mesti ada sesuatu yang buat produk itu tahan lama.

Tapi paraben ni tak bagus tau. Daripada hasil kajian saya, memang tak ada bukti yang betul-betul meletakkan paraben sebagai BENDA YANG TERLARANG, tapi banyak research condong ke arah negatif apabila dikaitkan dengan isu paraben.

Antara kesan sampingan yang mungkin boleh terjadi apabila terlalu lama menggunakan paraben :

1. Ketidaksuburan dan sistem reproduktif tidak berfungsi dengan baik
2. Tumor, kanser atau breast cancer kerana struktur paraben lebih menyerupai hormon estrogen. Apabila hormon estrogen terlalu tinggi, ada risiko untuk breast cancer.
3. Penuaan yang cepat

Dulu masa saya pakai pureen wash tu tak pernah tahu isu yang digempar gempurkan. Sekarang baru tahu. Alhamdulillah, saya beransur-ansur memilih shaklee sebagai produk utama untuk kesihatan menyeluruh

paraben free


nutriwhite skin care

Nutriwhite skin care ni memang best lah. Tapi saya tak guna semua. Guna pencuci dan krim siang jer. Sebab memang pemalas nak pakai banyak-banyak. Tahan lamaa....dan yang penting semua dari esktrak buah dan tumbuhan. Muka ku terpelihara..;)

Selain itu, basic H, herbal blend cream, dish wash pun menjadi favourite saya. Tunggu ada budget lebih nanti kita SHAKLEEKAN seluruh rumah...;)



Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH