Pages

Follow US

Our Video

Friday, May 17, 2013

PEMAKANAN SEMASA PANTANG ..PENTING!!!

Ramai wanita selepas bersalin sibuk untuk menjaga kecantikan badan mereka lebih daripada pemakanan. Tahukah anda pemakanan yang seimbang semasa pantang juga salah satu faktor untuk menjaga kecantikan dan kesihatan dalaman? Terutama untuk ibu yang menyusukan anak, mereka memerlukan kalori yang lebih dan tenaga yang lebih selepas bertarung nyawa untuk melahirkan anak.

Pengalaman makanan pantang saya semasa anak pertama dulu memang ada perbezaan dengan pemakanan normal saya. Kalau normal saya makan sepinggan nasi, bila pantang saya digesa mengambil 2 pinggan nasi. Berjam jugak nak habis!!

Antara tips untuk membuatkan anda berselera untuk makan semasa pantang:

1. Sertakan makanan yang bersup+lada hitam( yang ni memang membuka selera saya, apa-apa pun mesti ada lada hitam)

2. Pilih makanan yang anda suka. Minggu pertama anda boleh cuba makanan yang disyorkan oleh ibu atau boleh google resipi di internet. Bila anda suka makanan tersebut, anda akan makan dengan berselera.

3. Nasi di masak secara lembik ( mengelakkan sembelit)


KEPERLUAN NUTRIEN SEMASA PANTANG ( persatuan pemakanan malaysia)

Tenaga :

Tambah 500kcal ke dalam diet anda ( 3 1/2 hidangan nasi atau bijirin atau oats)

Protein :

Tambah 20g protein (bersamaan dengan satu ekor ikan sederhana)

Kalsium ~ 1000mg , tingkatkan pengambilan kalsium seperti susu, yogurt, keju dan ikan bilis

Zat besi (10 mg) & Asid Folik (500 mikro gram) : Ambil nutrien ini dengan kadar yang mencukupi untuk memenuhi keperluan nutrien


JAGALAH PEMAKANAN ANDA SEMASA PANTANG!! PENTING OK..jangan ambil mudah, nanti akan menyesal di kemudian hari ;)





Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH