Pages

Follow US

Our Video

Wednesday, November 13, 2013

Titisan emas~sikit-sikit lama-lama jadi bukit

Harini saya nak cerita pasal kebesaran Allah yang menjadikan susu ibu sangat unik..memang unik tau...pengalaman saya explore sendiri tentang susu ibu masa anak ke 2 ni...

Nak dijadikan cerita, anak saya hari ke 2 dah kena tahan wad..kena on antibiotik..memang saya down jugak lah..sebab sempat breastfeed hanya untuk 3 kali je rasanya..lepas tu terus kena tahan, tapi saya dah boleh balik.. tapi saya tak tension sangat lah sebab saya tahu if stress nanti susah susu nak keluar..so saya just akur dengan doktor untuk datang breastfeed atau pam dan beri dalam botol..

Hari pertama, memang doktor kata pasang tiub, tak perlu bagi susu..masa ni lah bermula cabaran..tapi tak kekok macam masa abangnya..Syamil pun dulu kena tahan wad..tapi masa tu anak sulung kan..memang STRESSSS....

So bermula la sesi pam setiap 3 jam untuk simulate susu sebab baby tak ada di sisi..Mula-mula nak dapat 0.5 oz memang lama dan dah cukup gembira if dapat 0.5 oz++...tapi doktor kata tak cukup..sebenarnya cukup aja kalau direct feed..sebab bagi dalam botol, they assume tak cukup..so memang terpaksa mix dengan FM untuk 2 hari pertama..Hari ke 4 macam tu dah keluar susu dengan baik..Alhamdulillah!

teknik marmet
Hari pertama ~marmet

teknik marmet
Hari kedua ~ kolustrum,,sikit tapi sangat bernilai tu

teknik marmet
Hari ke tiga ~ dah bertambah,..

teknik marmet
Hari ke empat ~ Alhamdulillah!!

teknik marmet
Hari ke enam ~ priceless!

teknik marmet
Teman setia saya :)

susu ibu
Stok yang dapat dikumpul sepanjang 20 hari di rumah emak!


So bagi ibu-ibu yang baru, jika nampak susu awal2 keluar sikit..jangan stress!! sebab memang awal2 bukan susu terus mencurah ye..salah konsep tu..awal2 susu memang cukup untuk perut si manja yang sebesar guli sahaja..jangan pula mengadu saya tak cukup susu...

Salah satu rahsia saya : Maintain pam, air tak putus minum, Energizing Soy Protein, keep out of STRESS!!

Jom breastfeeding!!




Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH