Pages

Follow US

Our Video

Saturday, July 5, 2014

GASTRIK : MIMPI NGERI SAYA!

Bila sebut pasal gastrik memang hanya orang yang mengalaminya sahaja yang tahu akan NIGHTMARE nya..percayalah, selagi anda tidak berada dalam keadaan tersebut, anda tidak mungkin akan tahu sengsaranya sesuatu penyakit.

Saya adalah salah satu individu terpilih yang dapat menikmati SAKIT GASTRIK. Saya nak share serba sedikit tentang kisah saya dengan GASTRIK. Pengalaman lalu sangat memberi kesan kepada saya sehinggakan saya mahu membantu orang yang menghidap sakit perut gastrik.

Saya tak berapa ingat bila saya kena gastrik. Lebih kurang tahun 2003 kalau tak silap. Sebenarnya cara pemakanan saya tak berapa betul dari tingkatan 3. Asyik studi2 sampai susah nak makan. Makan pun sedikit sahaja. Tapi jadual pemakanan saya tak pernah berubah selama 5 tahun di sekolah menengah. Bila masuk UIA sahaja baru saya terkena GASTRIK. Sebab apa? Makan tak ikut time, lari waktu pemakanan dan memang ikut bedal yang mana sempat. Saya tak tahu nak describe macam mana rasa tu, pedih ulu ati, sakit perut kat tengah2 perut, pening kepala, dan macam-macam lagi lah. Sakit..kadang2 nak menunduk je rasa sebab sakit tu mencucuk2.

Sampai satu tahap, saya sukar buang air besar. Macam-macam treatment yang saya ambil sampai doktor pun dah cakap IM ABSOLUTELY ALRIGHT.

Tapi sakit perut memang menyerang jika saya dah skip lunch hour or any meal. Ha, lagi satu saya baru dikenalkan dengan makanan tomyam pada 2003 oleh kawan baik saya. Saya memang suka sangat, sebab jakun tak pernah makan tomyam selama 20 tahun dengan emak. hehe. So saya rasa makan pedas dan masam boleh trigger gastrik macam yang diceritakan dalam blog ini 

Pantang saya makanan berangin macam nangka, durian atau goreng-goreng mesti saya akan rasa pedih ulu hati. Kalau saya minum teh berlebihan pun akan rasa begitu.

Wah, baru tahu dulu memang sangat2 tak jaga pemakanan. Nak tahu bila saya dah tak rasa sakit gastrik tu?Pada tahun 2012 saya mula ambil ESP secara konsisten. Alhamdulillah, memang terbaik. Sangat bersyukur kerana dapat mengurangkan rasa sakit itu. Sekarang dah langsung tak rasa. :) Alhamdulillah..

Sesiapa yang ada anamia pun boleh mendapat gastrik. Ia berlaku apabila kekurangan vitamin B dalam badan. Baca lebih lanjut dalam web favourite saya .



Antara supplemen yang mampu mengurangkan radang gastrik :

1. ESP

2. B compleks

3. Ostematrix

4. Peppermint ginger plus

Untuk terus membeli set gastrik boleh klik BELI SET GASTRIK. Jika sudah membeli boleh Whatsapp atau SMS saya untuk mengetahui cara pemakanan dan tips-tips yang hebat!!

Selamat tinggal gastrik!!


Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH