Pages

Follow US

Our Video

Monday, May 26, 2014

PERIOD PAIN tinggal kenangan!!!


Assalamualaikum semua,

Harini saya nak share tentang artikel dalam Health Digest , keluaran bulan disember 1998. Tentang Pre menstrual syndrome atau lebih dikenali dengan PMS. Meskipun saya dah pernah share dulu tentang PMS, tapi saya nak share sedikit lagi kupasan dalam artikel tersebut.


Artikel ni ditulis oleh Dr Mark Coates, saya jumpa buku ni di ofis saya, so bila lebih berkaitan dengan kesihatan saya memang suka baca dan share :) Ok jom baca sekilas

PMS adalah sejenis simptom ketidakseimbangan hormon  yang menyebabkan tidak selesa perut, cravings, bloating, dan water retention.

Mengapa ia terjadi? Setiap wanita akan merembeskan hormon progesteron dan estrogen berubah-rubah dalam satu kitar haid. Pada 14 hari yang pertama, ovari akan membebaskan estrogen untuk perlepasan ovum atau telur dalam untuk persenyawaan.
Pada hari-hari itu, wanita akan merasakan sakit di bahagian perut dan payudara. Selepas telur dibebaskan, hormon progesteron akan dibebas dan jika tiada persenyawaan berlaku, maka luruhlah dinding uterus sebagai haid dan kedua-dua hormon ini akan berhenti pada kitaran itu. Perubahan mendadak itulah yang menyebabkan PMS!

Antara tips-tips menarik yang di utarakan :
1. Elakkan minum kafein dan alkohol 10-14 hari sebelum haid
2. Pengambilan vitamin B untuk mengurangkan depression
3. Makan dalam portion yang kecil untuk regulate gula dalam darah
4. Minum jus buah
5. Pengambilan Magnesium sebaiknya magnesium citrate untuk mengurangkan sakit abdomen.
6. Lebihkn diet dengan protein
7. Pengambilan EPO atau minyak borage untuk kurangkan radang kesakitan dan legakan sengugut
8. Pengambilan multivitamin dan B compolex secara konsisten.



Ha, best kan info baru ni? Saya memang akan suggest kat siapa-siapa yang sengugut : Amalkan B complex, GLA complex dan ostematrix ( ada magnesium). Insha Allah akan berkurang sakit tersebut.

Jom say bye-bye to PMS!! ;)








Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH