Pages

Follow US

Our Video

Sunday, September 21, 2014

Info lengkap : Nutrisi semasa hamil

Assalamualaikum semua,

Dah tengah-tengah malam baru boleh up entri hamil ini. Sebab dari pagi anak asyik melekat je. Memandangkan weekends, keutamaan diberikan pada mereka.

ibu mengandung

Lama dah nak cerita tentang nutrisi semasa hamil ini tapi asyik pending aje sebab memerlukan sedikit masa untuk menulis, mengkaji dan berkongsi apa yang saya rasakan. Kalau dah mengandung mesti macam-macam persediaan rapi yang kita buat. Dari isi buku merah sampailah ke barang bayi. Tahukah anda nutrisi semasa hamil sangatlah penting sebab nutrisi itu untuk 2 orang dan jik tidak mencukupi maka badan mungkin akan jadi lemah tak energetik dan bayi mungkin kurang sihat
pil kalsium untuk mengandung
Hamil bukanlah satu penyakit. Dan ia bukanlah alasan untuk para ibu untuk tidak bergerak secara biasa. Bukan ye, 9 bulan itu sepatutnya perlu berlalu biasa cuma ditambah dengan momen-momen indah semasa hamil. Mungkin juga ada yang lembik selama 9 bulan tersebut, tapi macam-macam pilihan kita ada untuk tidak menjadi lemah. Kecualilah sesuatu itu di luar kawalan kita kan?

Antara nutrisi-nutrisi penting semasa hamil :

PROTEIN

keperluan protein

Protein ialah unit asas yang membentuk sel. Bayangkan ye, bayi baru nak terbentuk, asid amino sangat penting untuk pembentukan sel-sel asas. Selain itu, saya pilih ESP sebagai protein utama kerana ia nya mempunyai asid amino perlu dan tak perlu, rendah kolestrol, dan yang paling penting beri tenaga yang maksimum terutama semasa melahirkan anak selepas 9 bulan.

VITAMIN C

vitamin c






Vitamin C sangat penting untuk sistem imun , pembinaan salur darah yang sihat dan juga kolagen untuk tulang rawan. Selain itu, vitamin C membantu mengekalkan seri wajah dan mengelakkan pigmentasi.

ZAT BESI

HB low
Zat besi adalah salah satu nutrien yang paling penting semasa hamil. Jikalau HB rendah dan kurang darah semestinya ramai yang memilih Vitalea kerana ianya merupakan multivitamin dan mempunyai zat besi. Anda perlu tahu jika darah kurang pekat boleh menyebabkan risiko gugur. Selain itu zat  besi sangat penting untuk membawa oksigen kepada otak.

ASID FOLIK
b compleks
Asid folik ni memang sangat penting dalam pembentukan saraf bayi dan mengelakkan kecacatan pada tiub neural. Untuk ibu mengandung, sebanyak 400-800mcg. Asid folik juga terkandung dalam B compleks yang juga meredakan stress.

KALSIUM
pil kalsium mengandung
Kalsium sangat lah penting kerana ia perlu untuk pembentukan tulang dan gigi. Kebanyakan kalsium akan diserap oleh bayi, jadi ibu hamil perlu mengambil susu atau pil kalsium semasa mengandung. Oh ye, lagi satu kalau saya telan ostematrix kan, memang akan kurang cramp atau kejang kaki saya semasa mengandung dulu. Antara pil yang saya tak pernah miss!
Daily intake  = 1000-1500mg untuk wanita hamil

MINYAK IKAN

EPA& DHA
EPA & DHA sangat penting untuk pembentukan otak dan mata janin. Dinasihatkan untuk mengambil minyak ikan yang berkualiti tinggi seperti omega guard untuk kesan yang lebih baik. Omega juga boleh diambil antara trimester kedua untuk mengelakkan darah cair yang boleh menyebabkan keguguran.


Pendek kata, tepuk dada tanya yang mana anda perlu utamakan. Saya akan share lebih details lagi insha Allah.

Bukan saya seorang yang cerita tentang kepentingan nutrisi semasa hamil ye. Dr pun ada menekankan kepentingan nutrisi semasa hamil. :)



Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH