Pages

Follow US

Our Video

Wednesday, September 3, 2014

WAJIB TAHU : Kenapa sembelit terjadi ??

Sembelit..dengar pun ngeri kan..ngeri bagi sesiapa yang dah pernah alaminya. Dulu saya memang mengalami masalah sembelit ini. Habis sampai SJMC saya pergi untuk check up dan siap buat endoskopi. Tak tahu apa punca masa tu, saya kena sembelit yang agak teruk. Sampai kena makan benda alah ni untuk ubat sembelit. Hehe. Sedap, perisa oren.


Saya rasa punca masa tu sebab saya tak mengamalkan minum air kosong macam yang saya amalkan sekarang. Toksik dalam badan dah terkumpul sampai selalu naik jerawat sehingga nak buat apa pun saya tak tahu. Satu cara untuk elak sembelit ; minum air banyak.

Selain itu, cara mengatasi sembelit, kena rajin makan makanan yang kaya dengan serat dan buah-buahan serta sayuran. Saya memang jarang makan sayur. huhu. Sebab tu kot jadi macam tu.

Anak sembelit? Juga kena perhati pola pemakanan, jangan biasakan anak makan coklat terlalu banyak atau kurang beri air pada anak. Kalau nak lebih baik, boleh cuba meal shake untuk anak yang sembelit sebab kaya dengan fiber.

Kalau yang dewasa tu boleh cuba herbalax atau ostematrix. Tapi pemakanan kena jaga ye, jangan biarkan sembelit melarat sebab nanti toksik dalam badan terkumpul. Bahaya!

JOM AMALKAN MINUM AIR  MINIMUM 2 LITER SEHARI!!

Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH