Pages

Follow US

Our Video

Friday, September 7, 2012

Konsep asas penyusuan

Entri ini khas untuk semua ibu-ibu baru yang menyusu dan masih jahil tentang ilmu BF..Breast feed is not just giving your baby milk. It is more than that. Kena ada ilmu yang cukup, baru penyusuan itu akan berjaya terutamanya untuk wanita yang berkerjaya acap kali memberi alasan susu tidak cukup, kerja tak sempat nak pam la..penat nak jaga malam...PERCAYALAH...breastfeeding your baby will be the most wonderful moment..kena go through baru tahu..:)

Ok tak nak cakap byk2...yang ni untuk ibu yang masih tertanya2 tentang bagaimana nak banyakkan susu dan sebagainya. Cuba tengok point2 di bawah :

SYARAT ASAS PENYUSUAN

  Kerapkan penyusuan : Kekerapan menyusu akan membantu penghasilan susu ibu dengan lebih baik dan lancar. Konsep demand vs supplyadalah penting untuk ini. Semakin kerap bayi menyusu, rangsangan akan menghantar kepada otak untuk menghasilkan susu ibu dengan lebih banyak. Kerapkan penyusuan antara 1-2 jam pada awal kelahiran dan teruskan penyusuan mengikut keperluan bayi anda. Begitu juga untuk mengepam.Pastikan jarak mengepam adalah 3-4 jam untuk kerap mengosongkan payudara. Semakin kerap payudara dikosongkan, otak akan menerima signal untuk menghasilkan susu dengan kuantiti yang lebih.

  Minum air suam dengan kuantiti yang lebih : Air adalah merupakan penyumbang utama untuk susu ibu. Seorang ibu harus minum 2-3 liter setiap hari untuk menghasilkan susu dalam kuantiti yang cukup.(Guna botol air yang mempunyai indikator, senang untuk tahu kuantiti air yang kita minum) 

 Pemakanan yang seimbang : Makan banyak untuk menghasilkan susu yang banyak adalah mitos semata! Seorang ibu harus mengambil pemakanan dengan seimbang untuk memberi susu kepada anak

Untuk wanita yang bekerja, dinasihatkan untuk menyimpan stok seawal 2 minggu sebelum bekerja. Ada yang start awal. Lagi bagus. Yang penting kena kerap pam dan direct feed anak. Hisapan bayi lebih power dari pam. So jangan depends on pam sahaja ye..

Lagi satu, tak boleh stres! Kalo stress memang susu tak akan keluar. So sentiasa happykan diri anda. Jangan biar bende-benda yang tidak patut menganggu emosi anda. 

Ada yang tanya saya, pam keluar sikit je tak sampai 2 oz..NORMAL.. kalo bayi masih kecil seawal 1 bulan memang minum dalam 2-3 oz bergantung pada bayi. Ramai menyogok formula milk (fm) sebab bayi nangis dan dikatakan lapar...buka mata anda,buka minda anda..

 Bayi menangis bukan hanya sebab lapar.. Cek lampin, cek perut die kembung atau tak, ataupun maybe dia nak bermanja mintak didukung, kene gigit serangga, nak tumbuh gigi, dan macam2 lagi.

 So, sentiasa YAKIN susu anda cukup! :)

Selamat mengepam dan happy breastfeeding mommies semua..:)
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH