Pages

Follow US

Our Video

Wednesday, September 12, 2012

Psikologi dan susu ibu

Entri ini khas untuk ibu-ibu yang menyusukan anak ( susu ibu + susu FM). Masih ramai di luar sana yang mencampurkan susu formula dan susu ibu dengan alasan susu ibu tidak mencukupi. For those yang dah cuba sedaya upaya untuk menyusukan anak tetapi tidak kesampaian walaupun pelbagai usaha di lakukan, maka mereka tidak ada cara lain melainkan mencari ibu susuan ataupun memberikan susu formula.

Tetapi ada segelintir yang masih berkobar-kobar ingin memberikan susu ibu 100% kepada anak mereka, tetapi kekangan tiba dari diri sendiri. MIND SET! Otak sering fikir susu tidak cukup, anak asyik bergayut, anak asyik nangis dan sebagainya. Shortcut selalunya tidak selamat mommies semua..:) Carilah jalan penyelesaian yang boleh memuaskan hati kalian semua..

Ok, back to topic.

Situasi : Ibu sudah mencampurkan susu formula kerana bimbang susu tidak cukup. Namun, susu ibu juga diteruskan.


Penyelesaian :

Sememangnya ibu yang sudah mencampurkan susu ibu dengan FM, susu mereka akan jadi kurang kerana kurang DEMAND dari si anak. Jadi, untuk create balik DEMAND tu, kita kena kerap pam atau Direct feed.

Saya suka mencadangkan ibu menyusu ( walaupun suri rumah ) mempunyai BREAST PUMP. Yang tu la gajet yang mula-mula saya beli masa pregnant.. :) Kita kena tahu, hisapan bayi lebih power dari pam biasa. Namun, pam kita guna untuk kosongkan payudara. Sebab, semakin kerap payudara dikosongkan, semakin banyak susu dihasilkan. Yang ni yang kita namakan create DEMAND..Otak akan terima signal bahawa susu perlu di produce dengan lebih lagi. Tapi, ingat kadang2 susu bukan akan naik begitu sahaja. Akan ambil masa.

Minum lah air sekurang-kurangnya 2-3 liter.

Kena sentiasa yakin bahawa susu akan cukup. Ignore kata-kata orang lain yang ingin menyogokkan susu formula. Ramai yang berjaya daripada susu kering sehingga susu ada balik! Mustahil anda yang memang ada susu ibu tidak mampu menyusukan anak anda 100%

Untuk membantu ibu-ibu yang menyusu, Shaklee mempunyai beberapa set menyusu. Ingat, yang ini hanya untuk membantu sahaja..selebihnya usaha anda!!


Untuk sebarang pertanyaan boleh PM saya terus atau SMS

Rehana 012-2319979

I support breastfeed so who ever wanted to know about it, you can directly contact me. FREE je!:)
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH