Pages

Follow US

Our Video

Monday, September 10, 2012

Susu ibu kurang?

Lately sejak habis raya, susu saya da makin kurang. Time puasa pun da kurang, tapi salah sendiri sebab time cuti raya seminggu tu tak pam langsung. Hanya direct feed sahaja! Mana tak kurang. Again i want to remind everyone, makanlah supplemen apa sahaja tapi kalo jadual pam lari memang tak ade siapa boleh tolong.

So, saya minum ESP. Susu naik sikit, tapi jadual pam saya masih tak konsisten. Susu merajuk balik. Kena buat power pumping balik nih!

Power pumping saya pernah buat sekali dua je, sebab sebelum ni alhamdulillah saya tak perlukannya. Dapat 4 oz per session mmg da syukur sgt sebab itu yang syamil minum. Sebab saya jenis ikut pada demand of my baby. Tapi sekarang dia da stat makan sikit2, so consume susu makin sikit.

MIL selalu tanya kenapa syamil minum 4 oz dari lahir sampai umur die nak masuk 8 bulan. Well, i have to highlight here that susu ibu tak sama dengan susu formula..Kalau susu formula, memang lojik kuantiti mesti up seiring dengan tumbesaran budak itu. Tapi, for susu ibu, its different! Based on demand no by age!..percaya atau tidak ada budak yang minum 3 oz smp setahun dengan susu ibu. Itulah keunikan susu ibu..:)

So, kepada ibu-ibu yang menyusu di luar sana, jangan panik atau cemas jika ada yang bertanya tentang amount susu yang anak kita minum. Yakinkan mereka bahawa susu sentiasa cukup. Jangan ambil shortcut untuk bagi formula milk k? Dah lebih separuh jalan bagi susu ibu ,,,sayang kalo tiba2 beralih arah keran kurang ilmu tentang ini. So mothers outside, REMEMBER!

Kalau rasa anak minum makin banyak, usaha! Buat power pumping, tandem, dan pam sekerap yang mana boleh untuk meningkatkan kuantiti susu. Yakin boleh k!

set mind set yang positif untuk anak..:)


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

© REHAN'S WARDROBE | Template Designed By MH